Protokół nr 19/04

  P R O T O K Ó Ł  Nr XIX/04
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 6 października 2004 r.


            XIX  sesja Rady Gminy Rypin  odbyła się w dniu 6 października 2004 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 12:00 do godz. 14:00.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XIX sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 15 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt gminy,
2/ Stefan Koprowski – zastępca wójta,
3/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
4/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
5/ Beata Nejno - dyrektor Gimnazjum w Kowalkach,
6/ Jacek Pawłowski – dyrektor Szkoły Podstawowej w Sadłowie,
7/ sołtysi według załączonej do protokołu listy.
 
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił porządek obrad XIX sesji rady gminy :
 
1. Przyjęcie protokołu z obrad XVIII sesji rady gminy odbytej w dniu 3 września 2004 r.  
2. Ustalenie opłaty za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę na 2005 rok
a) opinia komisji rolnictwa,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie opłaty za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę.
 
 
 
3. Ustalenie opłaty za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych na 2005 rok
a) opinia komisji rolnictwa,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie opłaty za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych.
 
4. Ustalenie opłaty za wznowienie dostawy wody
a) opinia komisji rolnictwa,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie opłaty za wznowienie dostawy wody.
 
5. Wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej
a) opinia komisji rolnictwa,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
6. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2004 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok.
 
7. Rozpatrzenie skargi dotyczącej zmiany stanu wody na gruntach położonych
    w miejscowości Głowińsk
a) opinia komisji rewizyjnej,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
 
8. Przyjęcie stanowiska w sprawie zagospodarowania pałacu w Sadłowie
a) opinia komisji oświatowej,
b) pytania, uwagi,
c)  przyjęcie stanowiska w sprawie zagospodarowania pałacu w Sadłowie.
 
9. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
10. Zakończenie obrad XIX sesji rady gminy.  
Do przedstawionego porządku nie zgłoszono uwag.

 Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XVIII sesji rady gminy odbytej w dniu 3 września 2004 r.
Radni nie wnieśli uwag do protokołu i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie
( 15 głosów „za” ) przyjęli protokół z XVIII sesji.
 
Do p-ktu 2-go         
Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek o ustalenie opłaty za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę na 2005 rok.
Z kalkulacji kosztów zużycia wody za 2003 rok wynika, że wzrastają koszty utrzymania sieci wodociągowej i wyprodukowania wody. Obecnie jest około 1200 odbiorców wody.  Złożył wniosek o ustalenie opłaty za wodę na 2005 rok w wysokości 2,37 zł za 1 m3 + 7% podatku VAT.
 
Do p-ktu 2-go a         
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił wniosek komisji w sprawie ustalenia opłaty za wodę na poziomie ubiegłego roku tj. 1,30 zł za 1 m3 + 7% podatku VAT.
 
Do p-ktu 2-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał wnioski w sprawie opłaty za wodę na 2005 rok pod głosowanie jawne.
Za  wnioskiem wójta o ustalenie opłaty za wodę w wysokości 2,37 zł za 1 m3 + 7 %    podatku    VAT    nie    oddano    żadnego    głosu,    13   było   „przeciw”, a 2 „wstrzymujące”.
Za wnioskiem komisji rolnictwa o ustalenie opłaty za wodę w wysokości 1,30 zł za 1 m3 +7% podatku VAT głosowało 15 radnych.
 
Do p-ktu 2-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie opłaty za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/93/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie ustalenia opłaty za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych na 2005 rok w wysokości 3,54 zł za 1 m3 + 7% podatku VAT, gdyż w takiej wysokości skalkulowane są koszty wprowadzania ścieków do kanalizacji.
 
Do p-ktu 3-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił wniosek komisji w sprawie ustalenia opłaty za ścieki na 2005 rok na poziomie roku ubiegłego tj. 1,45 zł za 1 m3 + 7 % podatku VAT.

Do p-ktu 3-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał wnioski w sprawie opłaty za ścieki na 2005 rok pod głosowanie jawne.
Za wnioskiem wójta o ustalenie opłaty za ścieki w wysokości 3,54 zł za 1 m3 + 7 %   podatku   VAT   nie  oddano  żadnego  głosu,  12  głosów  było  „przeciw” a 3 „wstrzymujące”.
Za wnioskiem komisji rolnictwa o ustalenie opłaty za wodę w wysokości 1,45 zł za 1 m3 +7% podatku VAT głosowało 14 radnych, a 1 radny wstrzymał się od głosu.
 
Do p-ktu 3-go c         
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie opłaty za ścieki wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu   uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, 14 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/94/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 4-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie ustalenia opłaty za wznowienie dostawy wody do budynków właścicieli nieruchomości, którym wstrzymano dostawę na skutek zaległości w opłatach za wodę. Wyjaśnił, że są odbiorcy, którzy nie płacą za wodę już od 2 lat. Zaprzestaje się dostawy wody po dwukrotnym wezwaniu odbiorcy do zapłaty. Obecnie wstrzymano dostawy dla dwóch odbiorców.
Wójt Ryszard Potwardowski zaproponował opłatę na 2005 rok za wznowienie dostawy wody w wysokości 200 zł.
 
Do p-ktu 4-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie opłaty za wznowienie dostawy za wodę. Komisja uznała, że kwota 200 zł nie jest zbyt wygórowaną.
 
Do p-ktu 4-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 4-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie opłaty za wznowienie dostawy wody, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym,  jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/95/04 stanowi załącznik do protokołu. 
 
Do p-ktu 5-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej położonej w Mariankach. Chodzi o sprzedaż lokatorom budynku komunalnego.
 
Do p-ktu 5-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Do p-ktu 5-go b
Radny Jan Pankowski mieszkający w Mariankach uważał za zasadną sprzedaż mieszkań lokatorom domu komunalnego w Mariankach. Własność mieszkania zmobilizuje lokatorów do przeprowadzenia prac remontowych i porządkowych.
 
Do p-ktu 5-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym,  jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/96/04 stanowi załącznik do protokołu. 
 
Do p-ktu 6-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2004 rok w zakresie wprowadzenia do budżetu modernizacji drogi gminnej Kowalki - Nadróż z udziałem środków funduszu SAPARD. Wyjaśnił, że do programu SAPARD zgłoszono z gminy cztery inwestycje. Dnia 2 października 2004 r. została podpisana umowa na dofinansowanie modernizacji drogi. Wnioski na modernizację dróg zostały wstępnie zakwalifikowane do współfinansowania z programu SAPARD, natomiast kanalizacja nie została zakwalifikowana. Wnioski, które nie uzyskały akceptacji zostały skierowane do funduszy strukturalnych.
 
Do p-ktu 6-go a
Radny Paweł Kwiatkowski pytał, jaki był powód odrzucenia wniosków na realizację inwestycji?
         Wójt Ryszard Potwardowski wyjaśnił, że wszystkie wnioski były punktowane i na tej podstawie powstała lista rankingowa. Wpływ na punktację ma m.in. dochód na 1 mieszkańca, ilość osób korzystających z inwestycji.
 
Do p-ktu 6-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym,  jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/97/04 stanowi załącznik do protokołu.  
 
Do p-ktu 7-go
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił sprawę skargi złożonej przez p. Alinę Zgórzyńską na działania wójta gminy, dotyczącą zmiany stanu wody na gruntach położonych w miejscowości Głowińsk. Poinformował  o stanie prawnym w zakresie skarg. Rada gminy zleciła badanie zasadności skarg komisji rewizyjnej.
 
Do p-ktu 7-go a
Przewodniczący komisji rewizyjnej Arkadiusz Jakubowski poinformował, że komisja zbadała zasadność skargi p. Aliny Zgórzyńskiej, a mianowicie zbadała dokumentację, przesłuchała zainteresowane osoby, dokonała oględzin gruntów  w  Głowińsku.   Komisja  rewizyjna  stoi  na  stanowisku,  że  skarga p. Zgórzyńskiej na działania wójta jest bezzasadna.
 
Do p-ktu 7-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 7-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym,  jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XIX/98/04 stanowi załącznik do protokołu. 
 
Do p-ktu 8-go
Wójt Ryszard Potwardowski zwrócił się do rady gminy o przyjęcie stanowiska w sprawie zagospodarowania pałacu w Sadłowie. Poinformował, że mieszkańcy wsi niejednokrotnie zwracali się o uporządkowanie pałacu i jego otoczenia. Ponadto jest możliwość pozyskania dodatkowych środków na ten cel z programu „Odnowa wsi”.

Do p-ktu 8-go a
Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą stanowiska w sprawie zagospodarowania pałacu w Sadłowie. Zwrócił uwagę na to, że program „Odnowa wsi” pilotażowo może zostać wprowadzony we wsi Sadłowo, a w kolejnych latach w następnych wsiach.
 
Do p-ktu 8-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poinformował, że rada gminy spotkała się w Sadłowie z mieszkańcami i zapoznała się z wizją uporządkowania pałacu. Na spotkaniu został zawiązany komitet, który w swoim gronie spotkał się dwukrotnie. Stanowisko komitetu jest zbieżne ze stanowiskiem wójta i dlatego zwrócił się do komisji oświatowej o wydanie opinii w tej sprawie.
Uważał, że program „Odnowa wsi” daje możliwość zrealizowania planów w zakresie uporządkowania pałacu w Sadłowie.
 
Do p-ktu 8-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił stanowisko rady gminy w sprawie zagospodarowania pałacu w Sadłowie, a następnie poddał je pod głosowanie.
Radni nie zgłosili uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęli stanowisko.
Stanowisko rady gminy stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 9-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Ryszard Potwardowski - wójt
    Udzielił informacji w następujących sprawach :
    1/ zakończony został tegoroczny konkurs pn. „Estetyka zagrody wiejskiej –
        przyjazne środowisko”; podziękował uczestnikom za udział w konkursie,
    2/ w dożynkach powiatowych gmina Rypin była reprezentowana we
        wszystkich konkurencjach; za zajęcie I miejsca w dożynkach gmina
        otrzymała Puchar Wojewody, podziękował za zaangażowanie
        i przygotowanie wieńców dożynkowych,
    3/ podziękował za zaangażowanie i pomoc przy organizowaniu uroczystego
        otwarcie sali gimnastycznej w Kowalkach i nadania sztandaru Ochotniczej
        Straży Pożarnej w Kowalkach,
    4/ trwają prace przy budowie sali gimnastycznej w Sadłowie; planuje się
        zakończyć inwestycje do końca bieżącego roku; sala i elewacja już jest
        ukończona,
    5/ trwają prace przy elewacji szkoły w Zakroczu,
    6/ zakupiona została beczka do smarowania asfaltu, łatania dziur na drogach
        za kwotę 750 zł,
 
    7/ w 65. rocznicę rozstrzelania więźniów tj. dnia 9 października 2004 r.
        w Rusinowie odbędzie się msza św. i apel poległych; wójt zaprosił do
        udziału w uroczystości.
 
2. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
    Prosił o beczkę do załatania dziur na szosie w Głowińsku.
    Zwrócił się z prośbą w sprawie wystosowania pisma do policji o zwiększenie
    kontroli na drogach z uwagi na sezon buraczany.
 
3. Stanisław Jankowski – sołtys wsi Rusinowo
    Prosił o równiarkę na drogę w Rusinowie biegnącej od zlewni mleka w
    kierunku Strzyg.
 
4. Jan Gadomski – sołtys wsi Sadłowo Rumunki
    Zwrócił uwagę na to,  że sołtysi otrzymali upomnienia za wodę do rozdania
    mieszkańcom, którzy zalegają z płatnością za wodę. Uważał, że łatwiej
    byłoby je rozprowadzić, gdyby upomnienia były razem z płatnością raty
    podatku.
 
5. Barbara Paradowska – sołtys wsi Godziszewy
    Poinformowała, że mieszkańcy wsi Godziszewy przeznaczyli 1.000 zł z tzw.
    funduszu sołeckiego na remont drogi Godziszewy – Kwiatkowo. Proponuje
    się zrobić murek oporowy na przepuście drogowym.
 
6. Stefan Wiśniewski – sołtys wsi Sadłowo
    Podziękował wójtowi i radnym za przyjęcie stanowiska w sprawie
    zagospodarowania pałacu w Sadłowie.
 
7. Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie
    Podziękował za rozbiórkę zniszczonego budynku w Zakroczu.
 
8. Marianna Topolewska – sołtys wsi Balin
    Prosiła o postawienie wiaty przystankowej w Balinie.
 
9. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady gminy
    Podsumował wycieczkę radnych, sołtysów i pracowników urzędu gminy do
    Świętej Lipki. Zaproponował zorganizowanie odpłatnej wycieczki do
    Lichenia.
 
10. Jerzy Wilandt – radny,
      Poinformował, że był inicjatorem wycieczki do Świętej Lipki, ale nie
      wszyscy radni wzięli w niej udział. Jego zdaniem, wycieczka była udana,
      choć trochę męcząca. Podziękował przewodniczącemu rady za
      zorganizowanie wyjazdu.
 
Do p-ktu 9-go b         
Wójt Ryszard Potwardowski udzielił odpowiedzi w kwestii :
1/ beczka do smarowania asfaltu nie została jeszcze przywieziona; sprawa
    zgłoszona przez sołtysa Rospirskiego zostanie załatwiona,
2/ w sprawie upomnień za wodę prosił sołtysów, aby przypominali o nich przy
    ratach podatku;  z uwagi na duże koszty pocztowe, sołtysi zostali zobowiązani
    do dostarczenia upomnień ,
3/ podejmie rozmowy z policją w sprawie zwiększenia kontroli na drogach,
4/ na drogę Godziszewy – Kwiatkowo pojedzie pracownik urzędu gminy, który
    stwierdzi co można zrobić,
5/ prawdopodobnie do zimy uda się postawić wiatę przystankową w Balinie.
 
Do p-ktu 10-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XIX sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XIX sesji Rady Gminy Rypin.

Protokołowała
insp. urzędu gminy                        
 
Marianna Jesionkowska 

                                                                                                Przewodniczący Rady
           
                                                                                                      Piotr Pawłowski

plik do pobrania (75kB) plik
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Marianna Jesionkowska (6 października 2004)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (2 listopada 2004, 12:38:50)

Ostatnia zmiana: Julita Kwiatkowska (2 listopada 2004, 13:04:27)
Zmieniono: zmiana nazwiska osoby, która wytworzyła informację

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1128