Protokół nr 29

P R O T O K Ó Ł  Nr XXIX/05
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 7 grudnia 2005 r.

            XXIX  sesja  Rady  Gminy  Rypin  odbyła  się  w  dniu  7 grudnia  2005 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 10:00 do godz. 12:00.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXIX sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 13 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
W trakcie obrad na sesję przybył radny Stanisław Błaszkiewicz.
Nieobecny na sesji był radny Wojciech Krajewski.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Zofia Milarska – skarbnik gminy,
4/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
5/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
6/ Andrzej Szymański – radny Rady Powiatu w Rypinie,
7/ dyrektorzy szkół gminy Rypin,
8/ sołtysi według załączonej do protokołu listy,
9/ mieszkańcy gminy.
 
         Wszyscy obecni na sesji uczcili minutą ciszy pamięć zmarłego sołtysa wsi Dębiany Zygmunta Obarowskiego.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił porządek obrad XXIX sesji rady gminy.
Radny Adam Szalkowski zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków i przeniesienie do rozpatrzenia na inną sesję z uwagi na obszerny materiał, z którym radni muszą się zapoznać.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
Radni w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 13 głosów „za” ) wprowadzili zmianę w porządku obrad zaproponowaną przez radnego Szalkowskiego.
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił porządek obrad XXIX sesji rady gminy :
 
1. Przyjęcie   protokołu   z   obrad   XXVIII  sesji   rady  gminy  odbytej  w  dniu     28 października 2005 roku.  
2. Uchwalenie podatku od nieruchomości na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.
 
3. Uchwalenie podatku od środków transportowych na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.
 
4. Uchwalenie podatku rolnego na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie podatku rolnego na 2006 rok.
 
5. Uchwalenie podatku leśnego na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie podatku leśnego na 2006 rok.
 
6. Uchwalenie podatku od posiadanie psów na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawki podatku od posiadania psów.
 
7. Uchwalenie opłaty administracyjnej na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.
 
8. Uchwalenie opłaty targowej na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawki opłaty targowej na 2006 rok.
 
9. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok.
 
10. Informacja wójta o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
 
11. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a)  zgłaszanie wniosków, pytań,
b)  udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
12. Zakończenie obrad XXIX sesji rady gminy.

Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXVIII sesji rady gminy odbytej  w dniu 28 października 2005 r. Radni  nie  wnieśli  uwag  do  protokołu  i  w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 13 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXVIII sesji.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski udzielił głosu p. Beacie Nejno – dyrektorowi Gimnazjum w Kowalkach, która przeprosiła za zaburzanie porządku tłumacząc, że prawdopodobnie nie będzie mogła uczestniczyć do końca w obradach sesji. Następnie zaprosiła wszystkie sołectwa do udziału w turnieju piłki nożnej zaplanowanym na 28 stycznia 2006 r. w Gimnazjum w Kowalkach i przekazała sołtysom materiały związane ze zgłaszaniem drużyn do rozgrywek.
 
Do p-ktu 2-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie na 2006 rok stawek podatku od nieruchomości w takich samych wysokościach, jak w roku 2005, a następnie przedstawił proponowane stawki podatku. Poinformował, że propozycje wszystkich stawek podatków i opłat lokalnych radni otrzymali na piśmie.
 
Do p-ktu 2-go a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.
 
Na sesję przybył radny Stanisław Błaszkiewicz.
 
Do p-ktu 2-go b
Nie zgłoszono innych wniosków, pytań, uwag.
 
Do p-ktu 2-go c
         Przewodniczący   rady   Piotr  Pawłowski  przedstawił  projekt  uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/144/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie na 2006 rok stawek podatku od środków transportowych w takich samych wysokościach, jak w roku 2005. Wyjątek stanowią dwie stawki, których wójt zaproponował obniżenie, dotyczących ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą z innym systemem zawieszenia osi jezdnych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 18 ton i mniejszej niż 36 ton o liczbie osi dwie oraz równej lub wyższej niż 36 ton o liczbie osi trzy. Stawki maksymalne uległy obniżeniu, wobec tego wójt zaproponował ustalenie ich na poziomie tych stawek.
 
Do p-ktu 3-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.
 
Do p-ktu 3-go b
         Nie zgłoszono innych wniosków, pytań, uwag.
 
Do p-ktu 3-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/145/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 4-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie na 2006 rok takiej samej stawki podatku rolnego, jak w 2005 roku. tj. obniżyć średnią cenę żyta za 1 q do kwoty 27 zł, stanowiącej podstawę wymiaru podatku rolnego. Poinformował, że cena żyta ogłoszona w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w bieżącym roku jest znacznie niższa niż w roku ubiegłym. 
 
Do p-ktu 4-go a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie podatku rolnego na 2006 rok.
 
Do p-ktu 4-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag, ani innych wniosków.
 
Do p-ktu 4-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie podatku rolnego na 2006 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/146/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie podatku leśnego na 2006 rok w tej samej wysokości, jak w roku 2005 tj. obniżyć średnią cenę sprzedaży drewna za 1 m3 do kwoty 120,40 zł, stanowiącej podstawę wymiaru podatku leśnego.
 
Do p-ktu 5-go a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił wniosek komisji o obniżenie średniej ceny sprzedaży drewna, stanowiącej podstawę wymiaru podatku leśnego do kwoty 131 zł za 1 m3.
 
Do p-ktu 5-go b
Nie zgłoszono innych wniosków, pytań, uwag.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie wniosek najdalej idący zgłoszony przez komisję rolnictwa w sprawie obniżenia ceny sprzedaży drewna do kwoty 131 zł za 1 m3.
Za wnioskiem głosowało 13 radnych, a 1 radny był przeciwny wnioskowi.
Wobec przyjęcia przez radnych wniosku komisji rolnictwa, wniosku zgłoszonego przez wójta nie głosowano.
 
Do p-ktu 5-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie podatku leśnego na 2006 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, 13 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/147/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 6-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie na 2006 rok stawki podatku od posiadania psów na tym samym poziomie jak w roku 2005, a mianowicie 25 zł od jednego psa. Poinformował, że w roku 2005 do budżetu gminy wpłynął podatek tylko od 3 psów pomimo tego, że na spotkaniach mieszkańcy poruszają problem wałęsających się psów. Uważał, że wysokość podatku od posiadania psów nie wpłynie na rozwiązanie tego problemu.
 
Do p-ktu 6-go a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie stawki podatku od posiadania psów.
 
Do p-ktu 6-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 6-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawki podatku od posiadania psów, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/148/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 7-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie w 2006 roku opłaty administracyjnej w tej samej wysokości, jak w roku 2005, mimo wzrostu stawki ustawowej.
 
Do p-ktu 7-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.
 
Do p-ktu 7-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 7-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie opłaty administracyjnej, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/149/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 8-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o ustalenie na 2006 rok stawek opłaty targowej w tej samej wysokości, jak w 2005 roku. Wysokość wynagrodzenia inkasentów proponuje ustalić w wysokości 25 % pobranych kwot opłaty targowej. Poinformował, że do tej pory do budżetu gminy nie wpływały środki z tej opłaty.
 
Do p-ktu 8-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty targowej na 2006 rok.
 
Do p-ktu 8-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 8-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty targowej na 2006 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” )  uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXIX/150/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 9-go
         Wójt Ryszard Potwardowski omówił propozycję zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Poinformował, że zmiany w budżecie są podyktowane zbliżającym się zakończeniem roku budżetowego.  Największe zmiany w budżecie dotyczą zwiększenia środków z Agencji Nieruchomości Rolnych pochodzących z rozliczenia subwencji na budowę kanalizacji, zmniejszenia środków na modernizację dróg gminnych z uwagi na przesunięcie ich na przyszły rok oraz przyznania gminie dodatkowych środków przez Ministerstwo Finansów z rezerwy subwencji ogólnej na uzupełnienie dochodów gminy.
Poinformował, że odpowiedzi na ewentualne pytania szczegółowe udzieli skarbnik gminy.
 
Do p-ktu 9-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinie komisji w sprawie proponowanych zmian w budżecie gminy na 2005 rok. W imieniu komisji dodatkowo złożył wniosek o przeniesienie  środków w kwocie 10.000 zł planowanych na odwodnienie budynku Szkoły Podstawowej w Borzyminie na Szkołę Podstawową w Stępowie z przeznaczeniem na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb szkoły. Wyjaśnił, że w bieżącym roku nie będzie realizowane odwodnienie szkoły w Borzyminie.
 
Do p-ktu 9-go b
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Zofia Milarska – skarbnik gminy
    Wyjaśniła, że w przypadku przyjęcia wniosku komisji budżetowej nastąpi
    przeniesienie środków pomiędzy paragrafami w dziale „Oświata
    i wychowanie”.
 
2. Jan Dytrych – radny, zam. Stępowo
    Stwierdził, że braki szkoły w Stępowie znają radni, komisja oświatowa.
    Poinformował, że rodzice z własnej inicjatywy wyremontowali
    pomieszczenie stołówki szkolnej. Fakt ten przemawia za przekazaniem szkole
    w Stępowie dodatkowych środków.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie jawne wniosek komisji budżetowej w sprawie przekazanie szkole w Stępowie dodatkowych środków w kwocie 10.000 zł.
Radni za wnioskiem komisji opowiedzieli się jednogłośnie ( 14 głosów „za” ).
 
Do p-ktu 9-go c
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu   jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIX/151/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zarządził 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie

Do p-ktu 10-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ wniosek złożony przez gminę o środki na realizację budowy drogi Starorypin-
    Godziszewy został zakwalifikowany do współfinansowania,
2/ została zakończona budowa sieci kanalizacyjnej od Balina do Rypina;
    zgodnie z planem przebiega włączanie przepompowni przydomowych,
3/ w zakresie wodociągów ukończona została główna sieć; w trakcie realizacji
    jest włączanie przyłączy we wsi Dębiany, w dalszej kolejności nastąpi
    włączanie do sieci na odcinku Dylewo-Kwiatkowo,
4/ do końca roku zostanie zakończona modernizacja hydroforni w Starorypinie,
5/ została zakończona budowa chodników, 
6/ było planowane przeprowadzenie odwodnienie Szkoły Podstawowej
    w Borzyminie; w chwili obecnej p. Kłosiński nie wyraża zgody na wejście na
    grunt,
7/ planuje się przeprowadzić oczyszczanie zbiornika wodnego w Balinie,
    w ramach programu LEADER+ planuje się utworzyć w Balinie ośrodek
    rekreacyjno-wypoczynkowy; w 2006 roku zostanie przygotowana
    dokumentacja, natomiast od 2007 roku będą dostępne środki na realizację
    zadania,
8/ dnia 9 grudnia 2005 r. odbędzie się spotkanie w sprawie programu
    LEADER+,
9/ została podpisana umowa pomiędzy gminą Rypin a Toruńskim Funduszem
    Poręczeń Kredytowych; w celu uzyskania poręczenia można zgłaszać się
    do Starostawa Powiatowego w Rypinie.

Do p-ktu 11-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Poruszył następujące sprawy :
    1/ uczestniczył w spotkaniu w nowej świetlicy w Balinie.
        Wyraził swoje zdumienie i skierował podziękowania dla radnej
        p. Sokołowskiej i sołtys p. Topolewskiej, które były zaangażowane
        w sprawę utworzenia świetlicy. Swoim przykładem zaktywowały
        społeczność wiejską. Uważał, że taka świetlica powinna być we wszystkich
        miejscowościach. Ponadto należy udzielać pomocy tym wszystkim, którzy
        z taką inicjatywą wystąpią np. przeznaczyć środki na doposażenie
        świetlicy. Na przyszłość należałoby jeszcze przemyśleć sprawę oddania do
        dyspozycji mieszkańców Balina również drugiego, większego
        pomieszczenia.
    2/ zbliżają się święta Bożego Narodzenia.
        Przypomniał, że młodzież szkolna w okresie tych świąt prezentowała
        radnym programy artystyczne. Zaproponował, aby po raz kolejny
        zorganizować taką imprezę. Swoją propozycję skierował do dyrektorów
        szkół.
    3/ źle działa rypińska służba zdrowia.
        Podał oburzający przykład postępowania z pacjentami przychodni
        DORMED, a mianowicie pacjenci ze skierowaniem z tej przychodni nie są
        przyjmowani do rypińskiego szpitala a odsyłani do innych szpitali.
        Warunkiem przyjęcia do szpitala jest zapisanie się do publicznej
        przychodni utworzonej przez ZOZ. Uważał, że nie ma żadnego     
        wytłumaczenia na takie postępowanie i nie można na to się godzić.
        Sprawą powinna zająć się komisja zdrowia rady gminy. 
    4/ mieszkańcy Starorypina podatki wpłacają do dwóch sołtysów.
        Mieszkańcy, którzy wykupili mieszkania i działki płacą podatek z tego
        tytułu u sołtysa wsi Starorypin Prywatny, natomiast za wodę i ścieki opłaty
        pobiera sołtys wsi Starorypin Rządowy.
        Zwrócił się z wnioskiem o uregulowanie tej kwestii przez urząd gminy.
 
2. Wiesława Sokołowska – radna, zam. Balin
    W imieniu mieszkańców Balina i własnym skierowała podziękowania dla
    p. wójta za zrealizowanie obietnicy i przekazanie małego pomieszczenia oraz
    pomocy materialnej na zorganizowanie świetlicy wiejskiej w Balinie.
    Dzięki utworzonej świetlicy jest miejsce na organizowanie zebrań wiejskich,    
    wypoczynek dla dzieci. Ponadto w Balinie rozpoczęło działalność koło
    gospodyń wiejskich.
 
3. Jan Dytrych – radny, zam. Stępowo
    Przyłączył się do wyrazów uznania dla p. Sokołowskiej i p. Topolewskiej
    za zaangażowanie w sprawę utworzenia świetlicy wiejskiej.
    Podziękował radzie gminy za przekazanie 10.000 zł dla Szkoły Podstawowej
    w Stępowie, jednocześnie zaprosił do odwiedzenia tej szkoły.
   
4. Andrzej Szymański – radny Rady Powiatu w Rypinie
    Poinformował, że sprawa szpitala była przedmiotem obrad ostatniej sesji rady
    powiatu. Zarząd powiatu ma określić kosztorys inwestycji, ale potrzebna
    będzie również pomoc ze strony gmin. Podstawową sprawą jest to, aby
    pacjenci chcieli się leczyć w rypińskim szpitalu, bo im więcej pacjentów,
    to więcej pieniędzy. Uważał, że w tym zakresie nie robi się wszystkiego.
    Uwagi zgłoszone przez radnego Wilandta należy wyjaśnić. Należałoby
    zgłosić personalną skargę. Stwierdził, że sprawa „cichej wojny” pomiędzy
    przychodniami DORMED a ZOZ jest znana.
    Poruszył sprawę budowy drogi Starorypin-Godziszewy. Niewielki odcinek
    biegnie obok budynków p. Pantra. Zgodnie z mapami szerokość drogi wynosi
    4 m, ale przy drodze wojewódzkiej zwęża się do 3 m. Proponował, aby ułożyć
    chociaż dywanik bez rowów tj. odcinek około 300 m koło Domu Dziecka.
    Uważał, że byłby to dobry objazd do Brodnicy. Ponadto stwierdził, że należy
    dojść do porozumienia z p. Pantrem.
 
5. Jarosław Jankowski – sołtys wsi Czyżewo
    Skierował wniosek do radnego rady powiatu p. Szymańskiego o naprawę
    drogi powiatowej Czyżewo-Rakowo.
 
6. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
    Poinformował, że uczniowie Gimnazjum w Kowalkach uprzątnęli przystanek
    autobusowy w Głowińsku. W związku z tym prosił o ustawienie obok
    przystanku koszta na śmieci.
 
7. Józef Paliński – radny, zam. Dębiany
    Podziękował wszystkim biorącym udział w pogrzebie sołtysa wsi Dębiany
    p. Zygmunta Obarowskiego.
    Pytał, kiedy we wsi Dębiany zostaną ustawione pojemniki na śmieci?
 
8. Zdzisław Reński – sołtys wsi Starorypin Rządowy
    Poparł wniosek radnego Wilandta dotyczący zbierania podatków i opłat
    w Starorypinie przez dwóch sołtysów.
   
9. Stefan Wiśniewski – sołtys wsi Sadłowo
    Stwierdził, że na zebraniu wiejskim w 2002 roku podjęto uchwałę o budowie
    drogi Sadłowo-Zasady. Szerokość drogi wynosi 14 m. Corocznie wydatkuje
    się dużo pieniędzy na zakup szlaki do remontu drogi. Wnioskował o ułożeniu
    choć wąskiego pasa utwardzonego.
 
10. Henryka Chrzanowska – dyrektor Szkoły Podstawowej w Stępowie
      Podziękowała za przeznaczenie dla szkoły w Stępowie kwoty 10.000 zł.
      Zapewniła o jak najlepszym wykorzystaniu przyznanych środków.
 
11. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowińsk      
      Stwierdził, że oprócz uwag do działalności zakładu opieki zdrowotnej ma
      uwagi do Urzędu Skarbowego w Rypinie, który pobiera podatek od
      sporządzonych umów w sprawie limitu mleka. Poinformował, że zgodnie
      z przepisami prawa takie umowy zwolnione są z podatków.
 
12. Andrzej Szymański – radny Rady Powiatu w Rypinie
      Potwierdził, że zapłacił podatek od umowy w sprawie limitu mleka.
      Uważał, że o obowiązujących przepisach podatkowych w tym zakresie
      należy poinformować Mleczarnię ROTR w Rypinie, gdyż tam zawierane
      są umowy.
      Przyznał, że stan dróg powiatu rypińskiego jest zły, ale zwrócił uwagę na
      fatalny stan drogi Sadłowo-Zasady położonej na terenie powiatu
      brodnickiego. Jego zdaniem należy wystąpić do powiatu brodnickiego o jej
      naprawę.
 
13. Stanisław Jankowski – sołtys wsi Rusinowo
      Stwierdził, że Urząd Skarbowy w Rypinie źle działa i poinformował
      o swoich problemach z rozliczeniami podatkowymi.
 
14. Mieczysław Kupka – sołtys wsi Kowalki
      Zgłosił, że oświetlenie uliczne zapala się dopiero o godz. 1800. Wnioskował
      o wcześniejsze włączanie lamp i wcześniejsze wyłączanie.
 
15. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady gminy
      Przypomniał, że na poprzedniej sesji prosił wójta o przedstawienie 
      dokumentów na temat rozliczania kosztów oświetlenia ulicznego
      z funduszów sołeckich. Poprosił o wyjaśnienia w tej sprawie.
      Stwierdził, że była zgoda na pokrywanie kosztów dodatkowych lamp
      z funduszu sołeckiego.
 
Do p-ktu 11-go b
Odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi udzielili :
 
1. Ryszard Potwardowski - wójt
    Udzielił następujących odpowiedzi, wyjaśnień :
    1/ przyłączył się do słów uznania pod adresem p. Sokołowskiej
        i p. Topolewskiej; podziękował mieszkańcom wsi Balin i rodzicom
        ze szkoły w Stępowie za włączenie się w prace na rzecz społeczności
        wiejskiej,
    2/ nie ma problemu ze zorganizowaniem imprezy noworocznej, na której
        zaprezentują się uczniowie ze szkół gminy Rypin,
    3/ pozostawił bez komentarza uwagi do służby zdrowia,
    4/ sprawa dotycząca zbierania podatków i opłat w Starorypinie przez dwóch
        sołtysów zostanie uzgodniona z sołtysami,
    5/ droga Starorypin-Godziszewy planowana do budowy z uwagi na brak
        zgody p. Pantra na wejście na grunt, będzie „biegła” koło Domu Dziecka.
    6/ sprawa budowy dróg będzie szerzej omawiana przy budżecie gminy na
        2006 rok, dlatego dyskusji na temat dróg, również nad wnioskiem sołtysa
        wsi Sadłowo p. Wiśniewskiego, proponował dzisiaj nie podejmować,
    7/ do starostwa powiatowego zostaną skierowane pisma w sprawie poprawy
        stanu dróg powiatowych,
    8/ ustawienie kosza na przystanku wiąże się z problemem jego oczyszczania,
        dlatego był temu przeciwny; podał przykład przystanku w Sadłowie, gdzie
        kosz jest zamocowany na łańcuch w celu zapobiegania jego
        przewracania,
    9/ w bieżącym roku był planowany zakup pojemników na śmieci w ramach
        Związku Gmin Rypińskich, ale ze względu na długie procedury zakup
        nastąpi w przyszłym roku,
    10/ w sprawie oświetlenia ulicznego zgłaszanych jest wiele wniosków.
          Zakład energetyczny zażąda dodatkowych opłat za przestawianie
          zegarów, za obsługę. Koszty przestawiania trzeba by było pokrywać
          z funduszów sołeckich. Do tej pory koszty oświetlenia pokrywane były
          z budżetu gminy. Proponował, aby spotkać się na przykład w ramach
          komisji rady gminy i ustalić jednolite zasady dotyczące oświetlenia.
 
2. Wiesława Sokołowska – radna, zam. Balin
    Poinformowała, że jest członkiem komisji zdrowia rady gminy oraz
    społecznej rady przy ZOZ i prosiła o zgłaszanie podobnych przypadków,
    o których informował radny Wilandt. Zobowiązała się, że zajmie się
    wyjaśnieniem podobnych spraw, jeżeli będą zgłaszane.
    Jej zdaniem nikt nie złoży skargi personalnej, chyba że będzie przypadek
    zgonu pacjenta spowodowanego niewłaściwym postępowaniem.
 
3. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że sprawy oświetlenia należy uregulować, gdyż temat ciągle
    powraca.
    Zachęcił do udziału w halowych rozgrywkach piłki nożnej w dniu 28 stycznia
    2006 r. Zwrócił się do radnego Rumockiego o dokonanie wszystkich
    formalności związanych ze zgłoszeniem drużyny.
    Złożył wszystkim życzenia świąteczne i noworoczne.
 
Do p-ktu 12-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXIX sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXIX sesji Rady Gminy Rypin.
 
Protokołowała
insp. urzędu gminy                                       
 
Marzena Zdrojewska

Przewodniczący Rady

Piotr Pawłowski

plik do pobrania (113kB) plik
 
 

metryczka


Wytworzył: Marzena Zdrojewska (7 grudnia 2005)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (28 sierpnia 2006, 10:00:22)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1627