Protokół nr 8

PROTOKÓŁ
z posiedzenia Komisji Oświatowej Rady Gminy Rypin
odbytego w dniu 24 września 2003 r.


Posiedzenie komisji oświatowej odbyło się w dniu 24 września 2003 r. w sali nr 16 Urzędu Gminy Rypin.
Na skład 5 członków komisji oświatowej w posiedzeniu uczestniczyło 5. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

W posiedzeniu ponadto uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski - wójt,
2/ Marianna Jesionkowska - inspektor do spraw oświaty urzędu gminy,
3/ Beata Nejno - dyrektor Gimnazjum w Kowalkach,
4/ Katarzyna Jankowska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Borzyminie,
5/ Lila Malinowska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Starorypinie Rządowym,
6/ Teresa Kwiatkowska-Klebba - dyrektor Szkoły Podstawowej w Zakroczu,
7/ Jacek Pawłowski - dyrektor Szkoły Podstawowej w Sadłowie,
8/ Janusz Małecki - dyrektor Szkoły Podstawowej w Stępowie.

Posiedzeniu   przewodniczył   Paweł   Kwiatkowski   -   przewodniczący komisji oświatowej.

Przebieg posiedzenia :

W dyskusji głos zabrali:
1. Paweł Kwiatkowski - przewodniczący komisji oświatowej
Stwierdził, że przez okres 1 roku komisja nie zrobiła nic, albo prawie nic w ramach swoich kompetencji. Poinformował, że celem posiedzenia jest uzyskanie odpowiedzi na pytania komisji oświatowej wypracowane na poprzednim posiedzeniu. Komisja wnioskuje o udzielenie szczegółowych informacji na temat organizacji szkół, planów, funkcjonowania szkół, a także potrzeb. Stwierdził, że prace inwestycyjne są prowadzone we wszystkich
szkołach m.in. : budowa sal gimnastycznych, rozbudowa gimnazjum, remonty. Natomiast duże niedobory występują w zakresie wyposażania w pomoce dydaktyczne. Uzyskanie informacji o organizacji szkół pozwoli na lepsze przygotowanie wszelkich planów i działań wobec szkół, zbadanie jej zgodności w aspekcie prawa oświatowego, wypracowanie wniosków.
Poprosił o zajęcie głosu przez wójta gminy.
2. Ryszard Potwardowski - wójt
Udzielił następujących wyjaśnień :
1/ pomoce dydaktyczne
Zakup pomocy realizowany będzie w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich na łączną sumę ok. 160.000 zł, w tym udział gminy w kosztach wynosi ok. 40%. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu pomocy dydaktycznych i szkoleń dla nauczycieli na podstawie zapotrzebowania dyrektorów szkół. Umowa o realizację zadań miała być sfinalizowana w roku 2003. Z uwagi na procedury przetargowe realizacja została przesunięta na 2004 rok.
2/ subwencja oświatowa
Gmina otrzymuje blisko 3.000.000 zł subwencji oświatowej, natomiast z budżetu gminy na oświatę wydatkuje się 4.500.000 zł kosztem realizacji innych zadań. Wskazał, ile wynoszą koszty utrzymania poszczególnych szkół oraz dodatkowo koszty dowożenia uczniów do szkół, dożywiania uczniów, wypoczynku, wycieczek itp.
3/ organizacja szkół
Nadzór pedagogiczny nad szkołami sprawuje kuratorium oświaty. Każda organizacja szkoły i jej zmiana musi być zaopiniowana przez kuratorium. Procedura wprowadzania zmian w organizacji trwa ok. 2 tygodni i w związku z tym zastępstwa nauczycieli do 2 tygodni są prowadzone nieodpłatnie, gdyż nie ma podstawy prawnej do wypłaty wynagrodzenia za zastępstwa.
3. Paweł Kwiatkowski - przewodniczący komisji oświatowej
Poruszył następujące sprawy :
- doraźne zastępstwa nie wymagają dokonywania zmian w organizacji szkoły a tym samym opiniowania przez kuratorium oświaty,
- potrzeba zakupu magnetofonu do szkoły w Borzyminie,
- prowadzenie   zajęć   lekcyjnych   przez   nauczycieli   nie   posiadających kwalifikacji,
- wprowadzenie   języka   angielskiego   w   szkole   w   Borzyminie   jako
przedmiotu obowiązkowego (jak wygląda ta sprawa w innych szkołach?),
- pytał   czy   dyrektorzy   mogą  swobodnie   dysponować   godzinami   do dyspozycji dyrektora szkoły, ze wskazaniem na szkołę Borzymin,
- zmiana  podręczników   w   klasie   I   w   szkole   Borzymin,   narzucenie nauczycielowi konkretnych tytułów i autorów w sytuacji, gdy nauczyciel ma swobodę w doborze podręczników,
- pytał czy osoby sprawujące opiekę w czasie dowozu zamkniętego uczniów są przeszkoleni w tym zakresie, czy znają swoje obowiązki, gdyż są przypadki, że nie wychodzą z autobusu.
4. Marianna Jesionkowska - inspektor urzędu gminy
Wyjaśniła, że nie można wprowadzić płatnego zastępstwa bez dokonania zmiany organizacji szkoły, która jest podstawą funkcjonowania placówki. Obowiązek opiniowania organizacji szkoły przez kuratorium oświaty wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty, które szkoła i organ prowadzący szkoły musi przestrzegać.
5. Ryszard Potwardowski - wójt gminy
Stwierdził, że sprawa drobnych zakupów nie jest problemem. Skoro w szkole Borzymin brakuje magnetofonu, to należy go kupić. Uważał, że o takich sprawach nauczyciel powinien zgłaszać dyrektorowi szkoły, który w dalszej kolejności przedkłada wniosek o zakup do gminy. Stwierdził, że przy obecnym budżecie, który w przeważającej części jest przeznaczany na oświatę, należy wybrać czy jest to zakup niezbędny, czy też można z niego zrezygnować. Był zdania, że nie powinno stawiać się takich drobnych spraw na forum rady. Rada gminy ustala budżet na oświatę, a za jego realizację odpowiada wójt. Należy mieć na uwadze wszystkie szkoły. Jeżeli chodzi o język angielski, to już od 10 lat w szkołach prowadzona jest nauka tego języka w ramach zajęć pozalekcyjnych. W szkole Borzymin zawsze brakował chętnych na zajęcia z języka angielskiego. Uważał, że wszystkie języki obce są ważne, niestety bardzo trudno znaleźć nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania języków obcych, ostatnio również do matematyki. Rzeczywistość jest taka, że w naszych szkołach podstawowych jest tylko po kilka godzin języka obcego, zatem nie jest to atrakcyjna oferta.
W sprawie podręczników stwierdził, że nauczyciele spotykają się w blokach tematycznych, wymieniają doświadczenia. Był zdania, że jest to dobry pomysł, aby w całej gminie były takie same bądź podobne programy, podręczniki.
6. Bogusław Rumocki - członek komisji oświatowej
Przypomniał dyskusję z wcześniejszego posiedzenia komisji oświatowej, kiedy  p. Jesionkowska tłumaczyła, że brakuje nauczycieli do języków obcych. Jeżeli nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania dwóch przedmiotów, to już nie chce rozpoczynać kolejnych studiów.
7. Beata Nejno - dyrektor Gimnazjum w Kowalkach
W kwestii zakupu magnetofonu podała przykład swojej placówki, gdzie takie drobne zakupy realizowane są ze środków rady rodziców, pozyskanych od sponsorów, bądź z utargu uzyskanego ze sprzedaży słodyczy w sklepiku szkolnym.
Poinformowała, że godziny do dyspozycji dyrektora są godzinami, którymi dyrektor szkoły swobodnie dysponuje według własnego uznania. Jeżeli chodzi o wprowadzenie nauczania języka angielskiego do obowiązkowych zajęć stwierdziła, że nie ma pewności czy nauczyciel pozostanie na stałe w szkole. Nauczanie języka obcego w gimnazjum trwa 3 lata i w ciągu tego okresu nie można zmieniać języka. Uważała, że wprowadzanie obowiązkowego języka angielskiego jest ryzykowne z uwagi na brak na rynku pracy nauczycieli.
8. Janusz Małecki - dyrektor Szkoły Podstawowej w Stępowie
Podał przykład swojej szkoły, gdzie sprzęt szkolny uzyskuje się we wszelki możliwy sposób np. komputery przekazali szkole sponsorzy. Wyjaśnił, że sporządzając organizację szkoły dyrektor musi postępować zgodnie z przepisami prawa. Organizacja szkoły w Stępowie została zaopiniowana pozytywnie, jest zgodna z prawem.
Uważał, że o krótkich zastępstwach nauczycieli nie musi wiedzieć wójt, gdyż dyrektor ma do dyspozycji środki na dodatek motywacyjny i w ten sposób może rekompensować nauczycielowi za jego dodatkowe czynności, w tym również zastępstwa.
Poinformował, że zapoznał się z protokołem komisji oświatowej z ostatniego posiedzenia i stwierdził, że nie ma w nim nic o uczniach, tylko o pieniądzach. Był zdania, że nie jest ważne kto ile ma godzin ponadwymiarowych, czy ile zarabia, ale jakim jest fachowcem. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny również za poziom nauczania w szkole i dlatego zatrudnia jak najlepszych nauczycieli. Podał przykład p. Malinowskiej - dyrektora szkoły w Starorypinie, która przez 2 lata prowadziła w Stępowie zajęcia z matematyki. Fachowość p. Malinowskiej przyczyniła się do tego, że uczniowie na sprawdzianie w klasie VI uzyskali doskonałe wyniki. Podał również przykład nowo zatrudnionych nauczycieli wychowania fizycznego. Efekty ich pracy już są widoczne w postaci osiągnięć uczniów na imprezach sportowych.
9. Lila Malinowska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Starorypinie
Poinformowała, że w jej placówce większość nauczycieli ma kwalifikacje do
nauczania dwóch przedmiotów. Każdy nauczyciel posiada kwalifikacje do
prowadzenia przydzielonych mu zajęć.
Jeżeli chodzi o organizację szkoły w Starorypinie, to jest ona zgodna z prawem. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za jej legalność.
10. Teresa Kwiatkowska-Klebba - dyrektor Szkoły Podstawowej w Zakroczu
Poinformowała, że również w szkole w Zakroczu wszyscy nauczyciele
prowadzą zajęcia zgodnie ze swoimi kwalifikacjami.
Podała przykład swojej szkoły, gdzie podpisała umowę o pracę
z matematykiem, ale z przyczyn osobistych nauczyciel nie podjął pracy w
szkole. W szkole Zakrocz pracuje nauczyciel, który przez wiele lat uczył
matematyki, ale nie posiada do tego przedmiotu kwalifikacji. Z tego
względu został na część etatu zatrudniony nauczyciel matematyki
z sąsiedniej gminy.
11. Katarzyna Jankowska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Borzyminie
Poinformowała, że funkcję dyrektora pełni od 2 września 2003 r. i realizuje
organizację przygotowaną przez dotychczasowego dyrektora.
Jeżeli chodzi o podręczniki przyznała, że nauczyciel ma prawo do ich zmiany, ale powinien mieć na względzie koszty, jakimi obarczy rodziców.
12. Wiesława Sokołowska — wiceprzewodnicząca komisji oświatowej
Poinformowała, że w gminie Rogowo anglistów zatrudnia się przez agencje
językowe.
Poruszyła sprawę dowozu uczniów do szkół. Poinformowała, że autobusy są przepełnione. Za bezpieczeństwo w autobusach na kursach zamkniętych odpowiedzialność spoczywa na gminie. Zajęcia w gimnazjum kończą się o godzinie 13:00 i uczniowie czekaj ą na odjazd do godziny 15:00 w przepełnionej świetlicy szkolnej. Rodzice są zaniepokojeni warunkami dowozu uczniów do szkół.
13. Beata Nejno - dyrektor Gimnazjum w Kowalkach
Poinformowała, że również zatrudniała nauczyciela do języka obcego
z agencji językowej, ale zrezygnowała z tej formy w skutek pewnych
okoliczności. Nie polecała tej formy zatrudnienia.
Przyznała, że zajęcia lekcyjne w gimnazjum kończą się o 13:00, 14:00. Odjazd autobusów jest celowo ustalony na godz. 15:15, gdyż po lekcjach gimnazjum oferuje szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań. Zajęcia pozalekcyjne są w większości prowadzone przez nauczycieli nieodpłatnie. Jeżeli pomimo bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych uczeń nie znajdzie nic dla siebie, to może na świetlicy odrobić lekcje, korzystając przy tym z pomocy koleżeńskiej, czy pomocy nauczyciela. Poinformowała, że są uczniowie, którzy zadania domowe odrabiaj ą na świetlicy i książki zostawiaj ą w szkolnej szatni.
Poinformowała, że do Borzymina uczniowie gimnazjum mogą odjechać wcześniej, przy okazji dowozu do Kowalk uczniów ze szkoły podstawowej. Wyjaśniła, że obowiązek doprowadzenia uczniów do autobusu i ich wprowadzenia spoczywa na szkole, nauczycielach. Opiekun dowozu jest odpowiedzialny tylko w czasie przejazdu, pobytu ucznia w autobusie. W gimnazjum każdego dnia nauczyciele pełnią dyżury związane z dowozem uczniów, w czasie których maj ą obowiązek doprowadzić uczniów do autobusu.
14. Wiesława Sokołowska - wiceprzewodnicząca komisji oświatowej
Stwierdziła, że uczniowie po 6 godzinach zajęć lekcyjnych są zmęczeni.
Zajęcia pozalekcyjne są przeznaczone dla dzieci uzdolnionych.
15. Bogusław Rumocki - członek komisji oświatowej
Stwierdził, że jeżeli są zastrzeżenia rodziców do przepełnionych autobusów, to można wprowadzić rozwiązanie tak jak w gminie Rogowo. Uczniowie, którzy mieszkają od szkoły 3-4 km nie są objęci dowozem.
16. Ryszard Potwardowski - wójt
Przyznał, że autobusy są przepełnione. Każdym autobusem do szkół dojeżdża 50-60 uczniów. Koszty dowozu są bardzo duże. Wynajęcie kolejnych autobusów, to dodatkowy koszt. Stwierdził, że jeżeli rodzice zażądają, aby wszyscy uczniowie mieli w autobusie miejsce siedzące, to będzie trzeba wprowadzić takie rozwiązanie, jak w gminie Rogowo, a mianowicie dowóz powyższej 3 km dla uczniów z klas I-III i powyżej 4 km dla uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum. Obecnie uczniowie mieszkający w mniejszych odległościach od szkoły korzystaj ą z dowozu zamkniętego. Z tego względu przepełnienie w autobusach występuje na odcinku od ostatniego przystanku do szkoły.
Na tym posiedzenie zostało zakończone.

Protokołowała
insp. urzędu gminy
Marzena Zdrojewska


         Przewodniczący
               Komisji Oświatowej
                Paweł Kwiatkowski

plik do pobrania (51kB) plik

metryczka


Wytworzył: Marzena Zdrojewska (24 września 2003)
Opublikował: Julita Lewandowska (3 listopada 2003, 11:24:10)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1487