Protokół nr 21/04
  P R O T O K Ó Ł  Nr XXI/04 
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 6 grudnia 2004 r.
            XXI  sesja Rady Gminy Rypin  odbyła się w dniu 6 grudnia 2004 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 12:00 do godz. 15:20.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXI sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych. 
 
Stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 15 radnych. 
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt gminy,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Zofia Milarska – skarbnik gminy,
4/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy, 
5/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
6/ Jan Zaborny – członek Gminnej Spółki Wodnej w Rypinie,
7/ sołtysi według załączonej do protokołu listy.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił porządek obrad XXI sesji rady gminy.
W imieniu komisji rolnictwa, jej przewodniczący Edward Cichacki zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku punktu dotyczącego ustalenia poboru podatków w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso. Komisja ma wątpliwości co do proponowanego rozwiązania poboru przez sołtysów opłat za wodę. Sprawę należy jeszcze raz przeanalizować i podjąć temat na następnej sesji rady gminy.
Tytułem uzupełnienia przewodniczący rady Piotr Pawłowski wyjaśnił, że radni nie kwestionują sprawy wynagrodzenia sołtysów z tytułu pobierania opłat za wodę, a jedynie formę rozliczania wynagrodzenia pomiędzy sołtysem a urzędem gminy.
Następnie przewodniczący rady wniosek komisji rolnictwa w sprawie zmiany porządku obrad poddał pod głosowanie.
Radni  nie  zgłosili innych uwag i w głosowaniu jawnym, 14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym” przyjęli następujący porządek obrad :
 
1. Przyjęcie    protokołu    z   obrad   XX   sesji   rady   gminy   odbytej   w   dniu     29 października 2004 r.  
2. Uchwalenie podatku od nieruchomości na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.
 
3. Uchwalenie podatku od środków transportowych na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych. 
 
4. Uchwalenie podatku rolnego na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie podatku rolnego na 2005 rok.
 
5. Uchwalenie podatku leśnego na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie podatku leśnego na 2005 rok.
 
6. Uchwalenie podatku od posiadania psów na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie stawki podatku od posiadania psów.
 
7. Uchwalenie opłaty administracyjnej na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.
 
8. Uchwalenie opłaty targowej na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty targowej na 2005 rok.
 
9. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2004 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok.
 
10. Ustalenie wynagrodzenia wójta
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia wójta.
 
11. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a)  zgłaszanie wniosków, pytań,
b)  udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
12. Zakończenie obrad XXI sesji rady gminy.  
Porządek obrad :
Do p-ktu 1-go          
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie  protokołu z XX sesji rady gminy odbytej  w dniu 29 października 2004 r. Radni nie wnieśli uwag do protokołu i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęli protokół z XX sesji. 
 
Do p-ktu 2-go          
Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek o uchwalenie podatków i opłat lokalnych na 2005 rok. Poinformował, że radni otrzymali w materiałach na sesję stawki podatków i opłat proponowane przez wójta, w związku z tym zaproponował odczytywanie tych stawek przez komisję wydającą opinię.
 
Do p-ktu 2-go a          
Członek komisji budżetowej Stanisław Sosnowski przedstawił opinię komisji dotyczącą stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok. Komisja budżetowa wnioskuje o uchwalenie stawek od nieruchomości :
- od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie 
  udzielania świadczeń zdrowotnych od 1 m2 – 3,61 zł
- od budynków pozostałych lub ich części nie związanych z działalnością 
  (np. garaże, budynki gospodarcze) w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej 
  statutowej  działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku 
  publicznego od 1 m2 – 5,80 zł.
Do pozostałych stawek podatku od nieruchomości proponowanych przez wójta komisja wydała pozytywna opinię.
 
Do p-ktu 2-go b          
Wójt Ryszard Potwardowski wnioskował, aby w zakresie podatku od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, rada gminy udzieliła wójtowi upoważnienia do obniżenia bądź umarzania podatku tym podatnikom, którzy inwestują bądź zwiększają zatrudnienie.
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zaproponował zająć się sprawą udzielenia upoważnienia wójtowi na następnej sesji.
 
         W związku z tym, że nie zgłoszono innych wniosków w sprawie stawek podatku od nieruchomości przewodniczący rady poddał wnioski wójta i komisji budżetowej pod głosowanie jawne w kolejności wniosków najdalej idących.
 
Podatek od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1 m2 :
1/ stawka proponowana przez komisję budżetową – 3,61 zł
    Wynik głosowania : „za” – 13 głosów, „przeciw” – 1 głos, „wstrzymujących” 
    – 1 głos.
2/ stawki proponowanej przez wójta – 3,50 zł wobec powyższego nie 
    głosowano.
 
Podatek od budynków pozostałych lub ich części nie związanych z działalnością (np. garaże, budynki gospodarcze) w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej  działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 :
1/ stawka proponowana przez wójta – 6,00 zł
    Wynik głosowania : „za” – 1 głos, „przeciw” – 12 głosów, „wstrzymujących” 
    – 2 głosy .
2/ stawka proponowana przez komisję budżetową – 5,80 zł
    Wynik głosowania : „za” – 13 głosów, „wstrzymujących” – 2 głosy.
  Do p-ktu 2-go c Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  nie  wnieśli  uwag  do  projektu  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/101/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go a
Członek komisji budżetowej Stanisław Sosnowski przedstawił wniosek komisji w sprawie uchwalenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok w następujących wysokościach :
- od przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają 
  dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem 
  związanych z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku 
  rolnego – 700,00 zł
- od przyczep i naczep z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem 
  uznanym za równoważne o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów 
  równej lub wyższej niż 18 ton i mniejszej niż 36 ton o liczbie osi dwie – 
  850,00 zł.
Do pozostałych stawek podatku od środków transportowych proponowanych przez wójta komisja wydała pozytywną opinię.
 
Do p-ktu 3-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie jawne wnioski wójta i komisji budżetowej w kolejności według wniosków najdalej idących.
 
Podatek od przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem  związanych z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku  rolnego :
1/ stawka proponowana przez wójta – 900,00 zł
    Wynik głosowania : „przeciw” – 12 głosów, „wstrzymujących” – 3 głosy.
2/ stawka proponowana przez komisję budżetową – 700,00 zł
    Wynik głosowania : „za” – 12 głosów, „wstrzymujących” – 3 głosy.
 
Podatek od przyczep i naczep z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 18 ton i mniejszej niż 36 ton o liczbie osi dwie :
1/ stawka proponowana przez wójta – 900,00 zł
    Wynik głosowania : „przeciw” – 13 głosów, „wstrzymujących” – 2 głosy.
2/ stawka proponowana przez komisję budżetową – 850,00 zł
    Wynik głosowania : „za” – 13 głosów, „wstrzymujących” – 2 głosy.
 
Do p-ktu 3-go c          
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/102/04 stanowi załącznik do protokołu.  
 
Do p-ktu 4-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił wniosek komisji o ustalenie na 2005 rok stawki podatku rolnego na poziomie roku 2004 tj. obniżyć cenę skupu żyta do 27 zł za 1q. Wójt proponuje obniżenie ceny do 30 zł za 1q.
 
Do p-ktu 4-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie jawne wnioski wójta i komisji rolnictwa według wniosków najdalej idących.
Za wnioskiem wójta w sprawie obniżenia ceny skupu żyta na 2005 rok do 30 zł za 1q głosował 1 radny, 12 radnych było przeciwnych, a 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Za wnioskiem komisji rolnictwa w sprawie obniżenia ceny skupu żyta na 2005 rok do 27 zł za 1q głosowało 13 radnych, a 2 radnych było przeciwnych.
 
Do p-ktu 4-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie podatku rolnego na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni   do   projektu   uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, 13 głosami „za” i 2 głosami „wstrzymującymi” uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/103/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji w sprawie proponowanej przez wójta na 2005 rok ceny sprzedaży drewna w wysokości 120,40 zł za 1 m2.
 
Do p-ktu 5-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 5-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie podatku leśnego na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/104/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 6-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił wniosek komisji o ustalenie podatku od posiadania psów na 2005 rok w wysokości 25 zł od jednego psa. Wójt proponuje ustalenie stawki podatku w wysokości 50 zł.
 
Do p-ktu 6-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie jawne wnioski w kolejności według wniosku najdalej idącego.
Przeciw wnioskowi wójta o ustalenie podatku od posiadania jednego psa w wysokości 50 zł głosowało 13 radnych, a 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Za wnioskiem komisji rolnictwa o ustalenie podatku od posiadania jednego psa w wysokości 25 zł głosowało 15 radnych.
Do p-ktu 6-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawki podatku od posiadania psów, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/105/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 7-go a
Członek komisji budżetowej Stanisław Sosnowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.
 
Do p-ktu 7-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 7-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie opłaty administracyjnej, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/106/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 8-go a
Członek komisji budżetowej Stanisław Sosnowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie stawki opłaty targowej na 2005 rok.
 
Do p-ktu 8-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 8-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawki opłaty targowej na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/107/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 9-go
Skarbnik gminy Zofia Milarska omówiła propozycje zmian w budżecie gminy na 2004 rok.
 
Do p-ktu 9-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji w sprawie proponowanych zmian w budżecie gminy na 2004 rok. Poinformował, że komisja miała uwagi do wydatkowania z budżetu gminy środków na zakup motopompy dla WOSP w Zakroczu i radiotelefonu dla OSP Kowalki, a tym samym trzeba było zwiększyć środki na straże pożarne. Stwierdził, że wydatki na straże w przyszłym roku zostaną zmniejszone.
 
Do p-ktu 9-go b
W dyskusji głos zabrali :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Pytał, jak to możliwe, że wójt stracił kontrolę nad wydatkami straży 
    pożarnych?
    Stwierdził, że sprawa zwiększenia budżetu dla ochotniczych straży pożarnych 
    wraca kolejny rok. Wynika z tego, że wykazywane jest mniejsze 
    zapotrzebowanie, a rzeczywiste wydatki są większe. Prosił, aby przy ustalaniu 
    budżetu gminy na 2005 rok taka sytuacja się nie powtórzyła.
 
2. Ryszard Potwardowski - wójt
    Wyjaśnił, że na zakup sprzętu dla straży pożarnych była możliwość uzyskania 
    dofinansowania ze środków wojewódzkiej straży pożarnej i dlatego nastąpiło 
    zwiększenie budżetu gminy na ten cel. Zaproponował zaprosić na sesję 
    prezesa gminnego związku OSP, który szczegółowo wyjaśniłby sprawę.
 
Do p-ktu 9-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/108/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 10-go
Sekretarz gminy Jan Kwiatkowski zreferował sprawę wynagrodzenia wójta. Wynagrodzenie wójta w obecnej wysokości zostało ustalone na sesji w dniu  24 marca 2003 r. Wniosek o podwyższenie wynagrodzenia przedłożony w I kwartale 2004 r. nie uzyskał akceptacji radnych. Następnie przedstawił składniki wynagrodzenia i ich wysokość w proponowanej od 1 grudnia 2004 r. wysokości  7.584 zł.
 
Do p-ktu 10-go a
Zgłoszono następujące wnioski :
1. Bogusław Rumocki – radny, 
    Stwierdził, że być może podwyżka wynagrodzenia wójta o ok. 1.100 zł brutto 
    może wydawać się zbyt duża, wnioskował więc o podwyżkę łącznego 
    wynagrodzenia o 500 zł brutto. Stwierdził, że dobrą pracę wójta należy 
    wynagradzać. Obecnie sekretarz gminy przebywa dłuższy czas na zwolnieniu 
    lekarskim i wójt sam prowadzi wszystkie sprawy. Biorąc powyższe pod 
    uwagę oraz coroczną inflację i sprawne wprowadzenie w bieżącym roku do 
    realizacji nowych zadań z zakresu świadczeń rodzinnych uważał, że jest 
    zasadne zwiększenie wynagrodzenia wójta.
 
2. Jan Pankowski – radny, 
    Stwierdził, że porównując gminę Rypin z innymi gminami powiatu, 
    pomijając aktywność rady gminy, nasza gmina wypada bardzo dobrze. Jest to 
    zasługa w dużej mierze wójta gminy, dlatego zgłosił wniosek o podwyższenie 
    wynagrodzenia wójta o 500 zł netto.
 
3. Stanisław Sosnowski – radny, 
    Przedstawił stanowisko klubów radnych w sprawie wynagrodzenia wójta. 
    Stwierdził, że radni uwarunkowali podwyżkę wynagrodzenia dla wójta od 
    podwyższenia wynagrodzeń pracowników urzędu gminy. Pracownicy 
    otrzymali w bieżącym roku podwyżkę wynagrodzeń o 3,5%. Kluby radnych 
    na wspólnym spotkaniu zajęli stanowisko o ustalenie wynagrodzenia wójta 
    w następującej wysokości :
    - wynagrodzenie zasadnicze – 3.550 zł,
    - dodatek funkcyjny – 1.420 zł,
    - dodatek specjalny w wysokości 20% łącznie wynagrodzenia zasadniczego 
      i dodatku funkcyjnego – 994 zł
    - dodatek za wysługę lat w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego – 
      710 zł,
    co daje łącznie kwotę 6.674 zł. Podwyżka wynagrodzenia wójta wyniosłaby
    210 zł brutto. Ponadto wyraził nadzieję, że po podwyżce wynagrodzenia wójt 
    będzie lepiej współpracował z radą gminy, gdyż jak na razie współpraca nie 
    jest zadawalająca.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał wnioski w sprawie wynagrodzenia wójta pod głosowanie jawne według wniosków najdalej idących.
Wyniki głosowania były następujące :
1/ podwyższenie wynagrodzenia wójta do wysokości 7.584 zł brutto: „za” – 0, 
    „przeciw” – 13, „wstrzymujących” – 2,
2/ podwyższenie wynagrodzenia wójta o 500 zł netto: „za” – 2, „przeciw” – 12,
    „wstrzymujących” – 1,
3/ podwyższenie wynagrodzenia wójta o 500 zł brutto: „za” – 2, „przeciw” – 11, 
    „wstrzymujących” – 2,
4/ podwyższenie wynagrodzenia wójta o 210 zł brutto: „za” – 11, „przeciw” – 4,
    „wstrzymujących” – 0.
 
Do p-ktu 10-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia wójta, a następnie poddał projekt pod głosowanie. 
Radni   do   projektu   uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, 11 głosami „za”, 3 „przeciw” i 1 głosem „wstrzymującym” uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXI/109/04 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 11-go a 
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    W związku z propozycją udzielenia wójtowi upoważnienia do umarzania 
    podatków, prosił o umieszczenie do końca bieżącego roku na tablicy ogłoszeń 
    urzędu gminy informacji o umorzeniach zobowiązań podatkowych. 
    Stwierdził, że od 2 lat, pomimo obowiązku, informacja nie była wywieszana.
    Wnioskował o włączenie do składu gminnej komisji rozwiązywania 
    problemów alkoholowych co najmniej jednej osoby z grona obecnych 
    radnych.
 
2. Ryszard Potwardowski - wójt 
    Poinformował, że informacja o umorzeniach podatkowych zostanie 
    wywieszona w urzędzie gminy. 
    Zwrócił się do rady o udzielenie upoważnienia do umarzania podatku od 
    nieruchomości dla tych podmiotów gospodarczych, które inwestują bądź 
    zwiększają zatrudnienie. 
    Stwierdził, że dyskusja o jego płacy nie należy do przyjemnych. Operuje się 
    kwotami brutto, ale należy też uwzględniać wszystkie potrącenia od 
    wynagrodzenia. Dotychczasowa płaca zasadnicza wójta wynosiła 3.400 zł, a 
    najniższa stawka zgodnie z przepisami wynosi 3.300 zł. Jego zdaniem jest to 
    stawka dla najgorszych wójtów, którzy nie osiągają wyników w pracy. Był 
    zdania, że takim wójtem nie jest. Ponadto limit na wyjazdy lokalne wynosi 
    300 km, nie jest to więc dużo. Przypomniał, że w ubiegłej kadencji, po 
    zarzutach skierowanych pod jego adresem przy okazji referendum 
    zorganizowanym w celu odwołania rady gminy, był zmuszony zwolnić swoją 
    żonę, która pracowała w bibliotece na pół etatu. W bieżącym roku dochody 
    wójta uległy zmniejszeniu z uwagi na to, że wójtowie otrzymali połowę 
    dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. trzynastki. Zwrócił również 
    uwagę na to, że obecna rada na początku kadencji ustaliła wynagrodzenie 
    wójta na tym samych poziomie, jak w kadencji poprzedniej.
 
3. Arkadiusz Jakubowski – radny, 
    Stwierdził, że unijne dopłaty obszarowe dla rolników w jego przypadku 
    w rezultacie przyniosą straty. Zwrócił uwagę wójtowi na duże bezrobocie 
    w gminie sięgające 1.000 osób bezrobotnych i ich sytuację materialną.
4. Stanisław Sosnowski – radny, 
    Zwrócił się z następującymi pytaniami, uwagami :
    - jak wygląda sprawa działki pod cmentarz w Sadłowie?
    - gmina dofinansowała zakup samochodu dla policji, jednak nadal na wsiach 
       nie ma patroli policyjnych; prosił o interwencję w tej sprawie,
    - gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych nie działa 
      właściwie tj. nie wykorzystuje wszystkich środków zabezpieczonych w 
      budżecie gminy na przeciwdziałanie alkoholizmowi, które w rezultacie 
      przechodzą w nadwyżkę budżetową na rok następny,
    - w wyniku wycinki krzewów przy drodze Rypin – Sadłowo i silnego wiatru 
      droga jest nieprzejezdna z uwagi na porozrzucane gałęzie; proponował 
      rozdrobnić gałęzie i wykorzystać jako opał w gimnazjum,
    - wstrzymać podcinanie koron lip przy szkole w Sadłowie do czasu odbycia 
      zebrania wiejskiego, na którym mieszkańcy wsi wypowiedzą się na ten 
      temat; starostwo nie wydało zezwolenia na podcięcie koron; jeżeli tak ma 
      wyglądać odnowa wsi, to nie chce brać w takiej odnowie udziału;
    - sołectwo Sadłowo od kilku miesięcy bezskutecznie próbuje ustalić z wójtem 
      termin zebrania wiejskiego, na którym wójt byłby obecny.
 
5. Adam Szalkowski – radny, 
    Wyraził swoje oburzenie tym, że znalazł się na liście dłużników zalegających 
    z opłatami za wodę w 2004 roku, przesłanej do sołtysa przez urząd gminy. 
    Poinformował, że wszystkie raty za wodę zapłacił w terminie i bezpodstawnie 
    znalazł się na liście dłużników.
    Jego zdaniem wniosek klubów radnych w sprawie wynagrodzenia wójta 
    powinien być głosowany jako drugi.
 
6. Wiesława Sokołowska – radna, 
    Podziękowała wójtowi za postawienie wiaty przystankowej  przy drodze 
    z Balina do Borzymina.
 
7. Arkadiusz Jakubowski – radny, 
    Podziękował za nową wiatę przystankową w Godziszewach.
 
8. Jerzy Wilandt – radny, 
    Podziękował wójtowi za zainstalowanie dodatkowych lamp na osiedlu w 
    Starorypinie. Stwierdził, że pomimo ustaleń poszczególnych komisji rady 
    gminy, zgłaszania przez nie wniosków, pewne sprawy wracają ponownie po 
    kilku miesiącach. Przykładem jest właśnie sprawa oświetlenia ulicznego.
    Po zbadaniu sprawy stwierdził, że była podjęta kilka lat temu uchwała rady 
    gminy o ilości lamp w gminie, nie ma jednak dokumentu na to, że
    instalowanie dodatkowych lamp odbywa się z funduszu sołeckiego.
    Komisja rolnictwa wnioskowała o powołanie komisji, która objechałaby 
    gminę i sprawdziła ilość lamp, czy nie świecą na prywatnych posesjach itp.
    W celu uniknięcia podobnych sytuacji zaproponował, aby od najbliższej sesji 
    w odrębnym punkcie porządku obrad lub w wolnych wnioskach, komisje 
    przedstawiały ustalenia podejmowane w okresie międzysesyjnym. Wówczas 
    radni zdecydują, jak sprawę załatwić.
 
9. Jan Pankowski – radny, 
    Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na wsiach poinformował, że sołtysów 
    odwiedził nowy dzielnicowy na gminę Rypin p. Rutkowski.
    Natomiast jeżeli chodzi o ustalenie wynagrodzenia za inkaso dla sołtysów, 
    proponuje udział zainteresowanych w pracy komisji zajmującej się tym 
    tematem.
 
10. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
      Poinformował, że miał bardzo złą sytuację w jednym z domów na terenie 
      wsi Głowińsk. W tej sprawie interweniował dzielnicowy i sprawa została 
      załatwiona.
 
11. Bogusław Rumocki – radny, 
      Poparł wniosek radnego Wilandta w sprawie przedstawiania na sesji ustaleń 
      komisji rady gminy. Będzie wówczas widać, że komisje pracują.
      Sprawa ustalenia wynagrodzenia wójta odbyła się w nieprzyjemnej 
      atmosferze. Komisja budżetowa nie przedstawiła radnym innych 
      możliwości w zakresie wynagrodzenia. Radni żałują wójtowi podwyżki 
      wynagrodzenia, gdy tymczasem sami bez skrupułów pobierają po 100 zł 
      za każde posiedzenie komisji.
      W sprawie lamp ulicznych był zdania, że jeśli odstąpi się od dotychczasowej 
      praktyki pokrywania kosztów dodatkowych lamp z funduszu sołeckiego, to 
      rozpruje się worek życzeń, co do ilości lamp i ich usytuowania.
 
12. Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie
      Wyjaśnił sprawę zakupu motopompy dla WOSP w Zakroczu. Poinformował, 
      że na posiedzeniu związku ochotniczych straży pożarnych prezesi 
      jednostek wspólnie postanowili o zakupie nowej pompy dla Zakrocza 
      i przekazaniu starej pompy do Rypałk. Stwierdził, że wprowadził wójta 
      w błąd co do zakupu, gdyż pompa była zamówiona w Toruniu już w marcu 
      bieżącego roku, jednak realizacja nastąpiła dopiero w październiku. Nie 
      rozumiał postawy radnych wobec strażaków, którzy społecznie pracują przy 
      remontach remiz i pracach porządkowych. Remizy są własnością gminy.
      Stwierdził, że gdyby mógł, to skierowałby patrole policyjne do Sadłowa, 
      gdyż w Zakroczu są zbyt często.
 
13. Jan Zaborny – członek gminnej spółki wodnej
      Stwierdził, że rada gminy dokonała przesunięcia w budżecie gminy 
      10.000 zł z przeznaczeniem na meliorację. W związku z tym pytał :
      - czy są to środki na czyszczenie rowów gminnych jako zadania własnego 
        czy na dofinansowanie działalności spółki wodnej?
      - na jakie zadania będą środki wykorzystane i kto będzie ich realizatorem?
      - jaka będzie kolejność czyszczenia rowów?
      - w jaki sposób dojdzie do wyłonienia wykonawcy?
      Proponował wyłonić organizatora prac i sukcesywnie prowadzić prace na 
      Strudze w Sadłowie, Stawiskach i Czyżewie. Struga w Sadłowie może być 
      oczyszczona tylko w okresie jesiennym, gdyż wiosną grunty są corocznie 
      zalewane. Na odcinku 1 km nie ma zadrzewień, więc prace powinny 
      postępować szybko. 
 
14. Jan Królikowski – sołtys wsi Sikory
      Odniósł się do wypowiedzi radnego Wilandta w sprawie powołania komisji
      do spraw oświetlenia gminnego. Był zdania, że nie ma potrzeby 
      powoływania takiej komisji, gdyż to sołtys najlepiej wie, co się dzieje 
      w sołectwie.
 
15. Zdzisław Reński – sołtys wsi Starorypin Rządowy
      Jeżeli chodzi o zrębki drewna, to palacze w szkołach twierdzą, że nie mogą 
      to być zbyt cienkie gałęzie, ponadto źle się nimi pali.
      Miał uwagi w sprawie dodatkowych lamp ulicznych, w szczególności kto 
      będzie pokrywał koszty zakupu i eksploatacji.
 
16. Stanisław Błaszkiewicz – radny, 
      Poinformował, że podobnie jak radny Szalkowski znalazł się bezpodstawnie 
      na liście dłużników za wodę. Prosił, aby na przyszłość nie umieszczać na 
      liście dłużników, lecz wysłać indywidualnie żądanie zapłaty należności.
 
Do p-ktu 11-go b 
W odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi głos zajęli :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że planuje jedną z sesji rady gminy poświęcić sprawom 
    bezpieczeństwa w gminie, na którą zastałby zaproszony komendant policji.
    Uważał, że częstsze patrole policyjne w sołectwach byłyby wskazane.
    Wyjaśnił, że na posiedzeniu komisji budżetowej nie była analizowana sprawa 
    wynagrodzenia wójta.
    Problem oświetlenia ulicznego pojawił się z uwagi na zlikwidowanie dotacji 
    na ten cel. Sprawa oświetlenia w gminie była poruszona na spotkaniu 
    z sołtysami. Do tej pory realizowane były ustalenia sprzed kilkunastu lat. 
    Sprawą należałoby się zająć ponownie.
    W sprawie wynagrodzenia za inkaso dla sołtysów wyjaśnił, że rada gminy nie 
    chce prowadzić „polityki janosikowej” tzn. najpierw sołtysi otrzymują 
    wynagrodzenie, a następnie zwracają jego część do kasy urzędu. Takie 
    rozwiązanie proponowane jest przy wynagrodzeniu z tytułu zbierania opłat za 
    wodę.
 
    Wyjaśnił również, że rada gminy nie ma nic przeciwko strażom pożarnym. 
    Przykładem tego jest zakup samochodu strażackiego w całości 
    sfinansowanego z budżetu gminy.
    Złożył wszystkim życzenia świąteczne.
 
2. Ryszard Potwardowski - wójt
    Przedłożył następującą informację :
    1/ przedstawił podziękowania od p. Zygmunta Słomińskiego za 
        dofinansowanie sztandaru dla OSP w Kowalkach wraz z życzeniami 
        świąteczno-noworocznymi; pismo stanowi załącznik do protokołu,
    2/ podał ilość produktów żywnościowych otrzymanych z banku żywności,
    3/ o uchwalenie budżetu gminy na 2005 rok wystąpi na początku roku 
        przyszłego, 
    4/ placówka KRUS została przeniesiona na ul. Warszawską,
    5/ na szkolenia dyrektorów i nauczycieli oraz zakup pomocy dydaktycznych 
        i multimedialnych w ramach PAOW wydatkowano środki w wysokości 
        188.000 zł, z tego dotacja z PAOW – 113.000 zł, gmina 75.000 zł.
 
    Do zgłoszonych pytań, uwag udzielił następujących wyjaśnień :
    1/ odpowiedzi na pytanie w sprawie działki pod cmentarz udzieli na następnej 
        sesji,
    2/ podejmie rozmowy z komendantem policji w sprawie zwiększenia ilości 
        patroli policyjnych na wsiach,
    3/ gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych powinna się 
        spotkać i podsumować swoją dotychczasową działalność,
    4/ mokre gałęzie nie nadają się do palenia; rozdrobnione gałęzie wymieszane 
        z miałem dobrze się palą,
    5/ w sprawie podcinania koron lip w Sadłowie radny Sosnowski 
        zgłaszał skargi do starostwa i nadleśnictwa; dyrektor szkoły zwrócił się z 
        prośbą o zezwolenie uformowania koron lip; w/w instytucje nie zgłosiły 
        uwag do prośby dyrektora szkoły,
    6/ przedmiotem zebrania wiejskiego w Sadłowie miał być program „Odnowa 
        wsi”, jednak do tej pory program nie został wdrożony i brak jest na ten 
        temat wiążących informacji; w innych sprawach wsi zobowiązał się do 
        udziału w zebraniu wiejskim,
    7/ przeprosił radnych : Szalkowskiego i Błaszkiewicza za zaistniałą sytuację 
        z opłatami za wodę; poprosił o wyjaśnienie sprawy bezpośrednie w dziale 
        podatkowym,
    8/ prawdopodobnie w I kadencji samorządu radni objechali teren gminy i 
        ustalili ilość lamp; do tej pory zakup i eksploatacja dodatkowych lamp 
        odbywała się ze środków funduszu sołeckiego,
    9/ przychylił się do wniosku przedstawiania na sesji ustaleń komisji rady 
        gminy,
    10/ tylko oczyszczanie strugi w Sadłowie może być realizowane, gdyż jest 
        własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu gminy; należy wystąpić do 
         właścicieli gruntów o wycięcie drzew i krzewów przy strudze; 
wykonawca będzie wyłoniony w drodze zapytania o cenę; jeżeli firma 
rozpocznie realizację zadania, to teren musi być już oczyszczony.
 
Do p-ktu 12-go          
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXI sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXI sesji Rady Gminy Rypin.
 
Protokołowała
insp. urzędu gminy                                        
 
Marzena Zdrojewska
                                                                        Przewodniczący Rady
 
                                                                                                     Piotr Pawłowski
metryczka
Wytworzył: Marzena Zdrojewska (6 grudnia 2004)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (17 stycznia 2005, 09:09:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1843

					
			





